Herdenken met je groep of korps

Ieder jaar herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien. Zoals ieder jaar zullen veel scoutinggroepen en zeekadetkorpsen dat doen tijdens een lokale herdenking. Door de omstandigheden misschien in aangepaste vorm. Wie en wat we herdenken en waarom dat ook nu nog belangrijk is. Daarover heeft het team Vrijheid in Herdenken zes activiteiten gemaakt. Ze kunnen je helpen aan deze onderwerpen aandacht te besteden. De activiteiten zijn gericht op de leeftijd 11-18 jaar. We combineren aangrijpende interviews met luchtige activiteiten. En we geven je handvatten om nog een stapje verder te gaan door met de leden terug te kijken op wat ze hebben beleefd. Samen goed voor een 2-3 uur.

Ga je aan de slag met deze activiteiten, deel dit dan op social media (#herdenkingschallenge) en plaats een fakkel op onze landkaart. Mail ons daarna via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De eerste inzendingen ontvangen een bijzonder aandenken aan deze herdenkingschallenge.

Categorieën

Het is al meer dan 75 jaar geleden en toch staan we ieder jaar stil bij de Tweede Wereldoorlog en de conflicten daarna. Waarom is het zo belangrijk om te blijven herdenken. En hoe herdenk je eigenlijk?

Vluchten voor oorlog, het gebeurt nog iedere dag over de hele wereld. Armen, een scout uit Syrië vertelt er over. Wat maak je dan mee? Wat doet het met je? Waarom vlucht iemand eigenlijk? Beluister zijn verhaal en ervaar hoe de vlucht van een vluchteling kan zijn geweest.

De koopvaardij speelde een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog. Schepen en hun bemanning bleven varen om Nederland te helpen bevrijden. In Nederland waren ze een belangrijk transportmiddel. Zeker tegen het einde van de oorlog toen er honger werd geleden in de Randstad.

Wat als je wordt gediscrimineerd, als je nergens meer bij hoort. Als je wordt opgepakt en wordt vermoord om wie je bent. Rudie was 3 jaar toen hij moest onderduiken omdat hij Joods was. Hoe verging het hen die opgepakt werd. Hoe houdt Rudie de herinneringen aan zijn familie levend?

Niet alle veteranen zijn oude mannen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Ook nu besluiten mensen het leger in te gaan en te vechten voor vrijheid. Jasper deed dat ook, in Afghanistan. Hoe was dat? Waarom besloot hij te gaan en zou hij het weer doen? En wat zou jij doen?

Wat als je wordt gezocht, om wie je bent of om wat je hebt gedaan? Wat als je onderduikt maar niet weet voor hoe lang? Elke dag moeten leven in onzekerheid. Wie waren de mensen die besloten om onderdak te bieden aan onderduikers? Kom alles te weten over hoe dat moet zijn geweest.