Bij de Nationale Herdenking op de Dam bieden meer dan zeventig Scouts en twintig Zeekadetten ondersteuning. Deze groep wordt voorbereid en begeleid door het team Vrijheid in Herdenken met stafleden van Scouting Nederland en Zeekadetkorps Nederland.

Scouting Nederland heeft in 2019 de taken van het team verbreed. Het team biedt regio’s en lokale groepen ondersteuning en advies bij lokale herdenkingen en de mogelijkheden om buiten de Dodenherdenking op 4 mei invulling te geven aan de thema’s vrijheid, herdenken en het lokale oorlogsverleden. Daardoor heeft het team Vrijheid in Herdenken de volgende aandachtsgebieden:

• Nationale Herdenking
  • Herdenken met de groep
  • Vrijheid en herdenken door het jaar heen
  • Verhalenproject Scouting in de Oorlog

Op 4 mei zijn in heel Nederland scouts actief bij Dodenherdenkingen. Scouts zijn betrokken bij de drie landelijke grote Dodenherdenkingen: De Nationale Herdenking op de Dam, de Dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte en de Nationale Kinderherdenking in Madurodam. Veel Scoutinggroepen zijn actief bij lokale herdenkingen. In vrijwel alle gevallen gebeurt dat in samenwerking met de organisatie.