De Dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte wordt georganiseerd door de Stichting Erepeloton Waalsdorpervlakte. Dit erepeloton is na de Tweede Wereldoorlog opgericht door verzetsstrijders en nabestaanden van vermoorde verzetsstrijders.

De Waalsdorpervlakte is een vlakte in het duingebied Meijendel bij Wassenaar en bij Den Haag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers deze plek als fusilladeplaats. Voornamelijk verzetsstrijders uit de nabijgelegen Oranjehotel werden hier ter dood gebracht. Meer dan 250 mensen zijn hier gedood. De verzetsstrijders zijn na de bevrijding herbegraven op onder meer Ereveld Loenen. De Waalsdorpervlakte is een van de belangrijkste Nederlandse oorlogsherdenkingsplaatsen.

Tijdens de Dodenherdenking op 4 mei wordt een stille tocht over de Waalsdorpervlakte gelopen. De stoet vormt zich rond 19:20 uur vanaf het verlengde van de Oude Waalsdorperweg. Het voorste deel is gereserveerd voor nabestaanden van gefusilleerde verzetsstrijders en voor genodigden. Daarachter volgen de belangstellenden. Op de Waalsdorpervlakte luidt de Bourdonklok tot even voor 20:00 uur. Deze klok is veel in beeld in de rechtstreekse uitzending op RTL.

De Bourdonklok wordt tot kort voor 20.00 uur geluid door leden van het Erepeloton Waalsdorpervlakte. Als de uitzending van RTL stopt, nemen Scouts het klokluiden over. Dit wordt sinds 1995 ieder jaar gedaan door 16 tot 20 Scouts van de Jaguargroep in Rijswijk. Zij doen dit zware werk net zo lang tot de laatste mensen de herdenkingsplaats hebben verlaten. Soms is dat om 22.00 uur, soms om 23.00 uur of zelfs later.

De locatie van de Bourdonklok is niet de plek waar de fusillades plaatsvonden. De Scouts die voor het eerst deel uitmaken van de ploeg die de klokken luidt, gaan op 4 mei overdag naar de fusilladeplaats. Zij staan dan uitgebreid stil bij de gruwelijkheden die hier hebben plaatsgevonden, zodat zij ervan doordrongen zijn waarom ze op 4 mei enkele uren lang de klok luiden.