Jaarlijks ondersteunen meer dan zeventig scouts, samen met een groep zeekadetten de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam.

Een bijzondere dag, waarop de scouts en zeekadetten verantwoordelijke taken uitvoeren zoals:

• helpen bij de voorbereidingen van de herdenking
  • voor de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk kunnen genodigden hun bloemstukken in bewaring geven bij de scouts
  • zorgdragen voor het hijsen en bewaken van de vlaggen rondom het monument
  • assisteren van genodigden in een rolstoel in de Nieuwe Kerk en op de Dam
  • dragen de kransen en reiken de kransen aan de verschillende kransleggers
  • delen tijdens het defilé bloemen uit aan alle aanwezigen

Voorbereidingen

Om de scouts en zeekadetten voor te bereiden op hun taken op de Dam nemen ze deel aan een indrukwekkend voorbereidingsweekend. Tijdens dat weekend krijgen ze een presentatie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, bezoeken ze een historische locatie zoals bijvoorbeeld Kamp Amersfoort, zien ze een toneelstuk en is er een aantal sprekers dat hun persoonlijke verhaal vertelt. Met de ervaringen in het weekend krijgen de scouts en zeekadetten een beter beeld bij wie, wat en waarom we herdenken op 4 mei.

Een aantal weken na het voorbereidingsweekend is er een informatiemiddag waarop de laatste, praktische, informatie gegeven wordt.