Het is al meer dan 75 jaar geleden en toch staan we ieder jaar stil bij de Tweede Wereldoorlog en de conflicten daarna. Waarom is het zo belangrijk om te blijven herdenken. En hoe herdenk je eigenlijk?

Bekijk de video (4.26 minuten)

Doe de activiteit

Nu een foto van toen

Blaas een oude foto opnieuw leven in en laat de geschiedenis herleven. Deze activiteit duurt 30-60 minuten afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

pdf Herdenken - Nu een foto van toen (158 KB)

Bespreek het thema met behulp van verdiepingsvragen

Tip: Je hoeft zelf geen antwoorden te geven op onderstaande vragen, laat je jeugdleden eerst nadenken voor ze naar een antwoord te vragen, laat weten dat er geen goede en foute antwoorden zijn.

• Waarom herdenken we nog steeds al die slachtoffers uit de 2e wereldoorlog?
  • Waar denk jij aan tijdens de 2 minuten stilte?
  • Kunnen we de vervelende gebeurtenissen niet beter vergeten?
  • Wat zou er veranderen als we stoppen met herdenken?

Tip: Je kan ook altijd doorvragen op een antwoord, hieronder een aantal voorbeeld doorvraagvragen:

• Vindt iedereen dat?
  • Kun je een voorbeeld geven?
  • Wat zou dat voor gevolgen hebben?
  • Wie bepaalt dat?
  • Waarom denk je dat?
  • Geldt dat ook in andere landen?

Algemene tips:

• Je kunt na het bekijken van de video's eerst de activiteiten doen of eerst de video bespreken of het bespreken en de activiteiten afwisselen.
  • Er zijn nog meer uitgewerkte activiteiten die passen bij de thema's van dit programma. Je kunt die hier downloaden.