Vluchten voor oorlog, het gebeurt nog iedere dag over de hele wereld. Armen, een scout uit Syrië vertelt er over. Wat maak je dan mee? Wat doet het met je? Waarom vlucht iemand eigenlijk? Beluister zijn verhaal en ervaar hoe de vlucht van een vluchteling kan zijn geweest.

Bekijk de video

Doe de activiteiten

Douanespel

Vluchten naar een ander land gaat altijd over grenzen. Lukt het jou om de grens over te steken naar veilig gebied? Heb jij het geluk de douane te kunnen ontwijken? Dit spannende en actieve spel kan kort gespeeld worden in ongeveer 20 minuten, maar ook uitgebreid worden tot 60 minuten.

pdf Vluchtelingen - Douanespel (316 KB)

Het kratje

Als je vlucht kun je niet al je spullen meenemen, je moet keuzes maken. Wat laat je achter en wat neem je mee? Deze rustige activiteit biedt veel mogelijkheden om na te denken en na te praten. Reken op ongeveer 30 minuten. Deze activiteit is ook in te zetten bij het thema Joodse Slachtoffers.

pdf Vluchtelingen - Het kratje (167 KB)

Bespreek het thema met behulp van de verdiepingsvragen

Tip: Je hoeft zelf geen antwoorden te geven op onderstaande vragen, laat je jeugdleden eerst nadenken voor ze naar een antwoord te vragen, laat weten dat er geen goede en foute antwoorden zijn.

• Wat zou jij meenemen als je weg moet vluchten uit je huis en land? Waar wil jij niet zonder leven?
  • Wat als jij niet geaccepteerd zou worden om wie je was in Nederland, wat zou je doen?
  • Wanneer zou jij vluchten uit je land?
  • Vind jij dat we vluchtelingen onderdak moeten bieden?

Tip: Je kan ook altijd doorvragen op een antwoord, hieronder een aantal voorbeeld doorvraagvragen:

• Vindt iedereen dat?
  • Kun je een voorbeeld geven?
  • Wat zou dat voor gevolgen hebben?
  • Wie bepaalt dat?
  • Waarom denk je dat?
  • Geldt dat ook in andere landen?

Algemene tips:

• Je kunt na het bekijken van de video's eerst de activiteiten doen of eerst de video bespreken of het bespreken en de activiteiten afwisselen.
  • Er zijn nog meer uitgewerkte activiteiten die passen bij de thema's van dit programma. Je kunt die hier downloaden.