Lokale comités 4 en 5 mei willen om twee redenen graag Scouting betrekken bij de Dodenherdenking. Op die manier bereiken ze jongeren bij de Herdenking en Scouts kunnen worden ingezet om de organisatie praktisch te ondersteunen. Veel groepen doen dit op allerlei manieren: van het afzetten van de herdenkingslocatie tot het aanreiken van de kransen of het koffie schenken na afloop. Vaak is het daarvoor voldoende om kort af te stemmen met iemand van het lokale comité. Maar er zijn ook mogelijkheden om intensiever betrokken te zijn bij de organisatie.

In de ontmoetingen die wij als team met lokale comités hebben gehad, komt naar voren dat er behoefte is aan meer dan alleen dat ene moment van afstemming. Dat biedt je de mogelijkheid om intensiever betrokken te raken bij de Dodenherdenking, bijvoorbeeld door een afvaardiging in het comité.

Een lokaal comité bestaat vaak uit mensen die vanuit hun expertise affiniteit hebben met het thema herdenken. De expertise die Scouting kan inbrengen is van organisatorische aard. Wij zijn gewend om grote activiteiten te organiseren en daarvoor van logistiek tot bemensing te regelen. Dat Scoutinggroepen daarvoor beschikken over veel ‘handjes’ is eigenlijk maar een onderdeel daarvan.

Bij de Nationale Herdenking op de Dam krijgen wij van de betrokken organisaties (van gemeente en politie tot defensie en het Comité 4 en 5 mei) vaak het compliment dat we flexibel zijn en problemen snel oplossen. ‘Als de Scouts zeggen dat ze iets regelen, dan weten we dat het goed komt’. Dat zal bij Scoutinggroepen niet anders zijn.

Door een deel van de organisatie op je te nemen, zorg je uiteraard allereerst ervoor dat de Herdenking beter verloopt. Dit is goed voor de Herdenking en het straalt af op je groep. Het kan leiden tot meer betrokkenheid bij het oorlogsverleden van je woonplaats, bijvoorbeeld door het adopteren van een oorlogsgraf.