Herdenkingen door de jaren heen

Overzicht van de herdenkingen door de jaren heen

Ook dit jaar is de Nationale Herdenking op de Dam zonder publiek en dus is de inzet van scouts en zeekadetten beperkt. De scouts Cato (14) en Ana (16) Robben uit Leiden en de zeekadetten Mark (14) en Anne (16) den Dunnen uit Urk plaatsen de kransen namens de diverse organisaties. Ze hebben zich op hun taak voorbereid door enkele opdrachten met thema’s rondom de Tweede Wereldoorlog, vrijheid en herdenken uit te voeren. Daardoor zijn ze zich bewust van het belang van de herdenking en weten ze voor welke organisaties ze de kransen leggen. Op 4 mei overdag oefenen ze op de Dam de protocollen.

In 2020 kregen scouts en zeekadetten uit Zuid-Holland de mogelijkheid een bijdrage te leveren aan de Nationale Herdenking. Door de maatregelen in verband met corona kreeg de Nationale Herdenking op de Dam een heel andere invulling, waarbij de inzet van scouts en zeekadetten niet mogelijk was.

In de opzet van de Nationale Herdenking 2020 werd wel een beroep gedaan op twee scouts die volgens de corona-regels uit één gezin kwamen. Kinke en Sybe Penninga uit Meppel hadden de eer om de kransen aan te mogen reiken.
De scouts en zeekadetten die zich als deelnemer hadden ingeschreven krijgen in 2021 opnieuw te kans.

Flevoland; In 2019 brachten de deelnemers een bezoek aan Kamp Amersfoort, een bijzondere plek in de Nederlandse geschiedenis. Het was de plek waar o.a. veel politieke gevangenen en verzetsstrijders gevangen werden gezet. Het regime was er zeer zwaar en veel mensen bezweken onder het zware werk, de zware straffen en het weinige slechte voedsel dat ze kregen. Het bijzondere is dat er relatief weinig meer te zien is van het originele kamp. Nog slechts een wachttoren, het kantoor van de kampcommandant en verschillende herdenkingsplekken die herinneren aan wat er gebeurd is op het terrein. Een andere bijzondere plek is de executieplaats.

In 2018 stond het Verzetsmuseum in Leeuwarden centraal in het programma. Het museum is zeker het bezoeken waard, zeker onder leiding van een gids. Daarnaast liepen de deelnemers langs allerlei plaatsen in Leeuwarden met een verhaal. Tenslotte hoorden zij het verhaal van de bevrijding (beter bekend als De Overval) uit het huis van bewaring de Blokhuispoort in Leeuwarden verteld door (oud-scout)Gerrit Fokkema, de laatste overlevende van deze actie. (in 2019 is meneer Fokkema overleden op 95-jarige leeftijd)

Sprekers waren o.a. Een Scouts en Uruzganveteraan die als veteraan in het ere-couloir stond, een cameraman van de NOS die rampen en oorlogen verslaat, een dochter van ouders die bij de NSB zaten, een man die opgroeide in een kamp.