De koopvaardij speelde een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog. Schepen en hun bemanning bleven varen om Nederland te helpen bevrijden. In Nederland waren ze een belangrijk transportmiddel. Zeker tegen het einde van de oorlog toen er honger werd geleden in de Randstad.

Bekijk de video (4.08 minuten)

Doe de activiteiten

Levend Zeeslag

Tijdens de hongertochten per schip moest men altijd op de hoede zijn voor bombardementen. In dit spel probeer je de vloot van de tegenstander tot zinken te brengen. Het spel duurt ongeveer 20 minuten.

pdf Hongertochten - levend zeeslag (246 KB)

Transport per fiets

Tijdens de hongertochten werd er veel gereisd per fiets. Er werden veel goederen meegenomen op die fiets, dit was vaak het enige transportmiddel. Hoe slim laden jullie de fiets vol? Wie neemt het meeste mee over het parcours? Dit spel duurt ongeveer 20 minuten.

pdf Hongertochten - transport per fiets (219 KB)

Bespreek het thema met behulp van de verdiepingsvragen

Tip: Je hoeft zelf geen antwoorden te geven op onderstaande vragen, laat je jeugdleden eerst nadenken voor ze naar een antwoord te vragen, laat weten dat er geen goede en foute antwoorden zijn.

• Hoe zou jij het vinden als je ouders je weg zouden sturen naar een onbekende plek omdat daar wel eten is?
  • Heb jij wel eens echt honger gehad?
  • Wat is het langst dat jij bij je ouders weg bent geweest? Kun je je voorstellen dat je maanden weg bent zonder te appen/bellen?

Tip: Je kan ook altijd doorvragen op een antwoord, hieronder een aantal voorbeeld doorvraagvragen:

• Vindt iedereen dat?
  • Kun je een voorbeeld geven?
  • Wat zou dat voor gevolgen hebben?
  • Wie bepaalt dat?
  • Waarom denk je dat?
  • Geldt dat ook in andere landen?

Algemene tips:

• Je kunt na het bekijken van de video's eerst de activiteiten doen of eerst de video bespreken of het bespreken en de activiteiten afwisselen.
  • Er zijn nog meer uitgewerkte activiteiten die passen bij de thema's van dit programma. Je kunt die hier downloaden.