Mocht je nog vragen hebben over deelname aan de Nationale Herdenking, kijk dan eerst hieronder of je vraag ertussen staat. Vind je je antwoord daar niet terug? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om met het team in contact te komen.

Hoe behandel je zo'n zwaar, maar belangrijk onderwerp? De vier thema's Praten over oorlog, Conflicten, ruzie en vrede, Vluchten en Fake news zijn nu volop in het nieuws door de situatie in Oekraïne. Dit is niet nieuw. Overal in de wereld komen conflicten voor, en vluchten inwoners het land uit op zoek naar veiligheid. Kinderen horen daar via familie, school en social media ook over. Kun jij daar met jouw team aandacht aan schenken? Daarmee help je je jeugdleden om deze onderwerpen een plek te geven. Op de site van Scouting Nederland kun je handreikingen en concrete programma ideeën vinden waarmee je ook binnen jouw speltak aandacht kan geven aan de oorlog in Oekraïne.

Elk jaar op 4 mei zie je tijdens de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam tientallen scouts en zeekadetten allerlei taken uitvoeren. Je ziet ze onder andere de herdenkingskransen aanreiken, bij de vlaggen staan en speciale gasten begeleiden. Er zijn nog meer taken, waar in totaal 74 scouts voor worden ingezet. Ze komen ieder jaar uit één provincie. In 2024 zal dat uit de provincie Limburg zijn. Woon jij in Limburg en ben je 13-17 jaar oud (op 4 mei)? Dan heb je de unieke kans om dit hoogtepunt mee te maken als scout.

Online informatieavond

In december 2023 heb je een mail ontvangen met de link naar de online informatieavond op 11 januari 2024. Daarna ontvang je per mail het inschrijfformulier als je in de doelgroep valt. Je hebt de mogelijkheid om je dan tussen 12 en 28 januari in te schrijven. Begin februari krijg je per mail bericht of je mee mag of niet (na een eventuele loting).

De online informatieavond van 11 januari kun je hier terugkijken:

Inschrijving en werkwijze

Deelnemen aan de Nationale Herdenking is een bijzondere en vooral indrukwekkende ervaring die je je leven niet zult vergeten. Daar hoort zeker ook een goede voorbereiding bij. Alles bij elkaar is het een complete activiteit met meerdere momenten en een grote groep deelnemers. Als jij een van die deelnemers wil zijn, kun je je vanaf 11 januari  inschrijven. Omdat er in Limburg veel scouts zijn, werken we met een voorinschrijving om iedereen een eerlijke kans te geven. Als er meer dan 74 scouts zich inschrijven dan gaan we loten.

Vragen?

Elk jaar op 4 mei zie je tijdens de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam tientallen scouts en zeekadetten allerlei taken uitvoeren. Je ziet ze onder andere de herdenkingskransen aanreiken, bij de vlaggen staan en speciale gasten begeleiden. Er zijn nog meer taken, waar in totaal 74 scouts voor worden ingezet. Ze komen ieder jaar uit één provincie. In 2024 zal dat uit de provincie Limburg zijn. Woon jij in Limburg en ben je op 4 mei 2024 13-17 jaar oud? Dan heb je de unieke kans om dit hoogtepunt mee te maken als scout.

Inschrijving en werkwijze

Deelnemen aan de Nationale Herdenking is een bijzondere en vooral indrukwekkende ervaring die je je leven niet zult vergeten. Daar hoort zeker ook een goede voorbereiding bij. Alles bij elkaar is het een complete activiteit met meerdere momenten en een grote groep deelnemers. Als jij een van die deelnemers wil zijn, kun je je vanaf 12 januari inschrijven. Omdat er in Limburg veel scouts zijn, werken we met een voorinschrijving om iedereen een eerlijke kans te geven. Als er meer dan 74 scouts zich inschrijven dan gaan we loten.

Vlak voor de inschrijving opent ontvang je een mail met de link naar het inschrijfformulier als je in de doelgroep valt. Je hebt de mogelijkheid om je dan tussen 11-28 januari in te schrijven. Begin februari krijg je per e-mail bericht of je mee mag of niet (na een eventuele loting)

Vragen?

Op 11 januari is er een online informatieavond, deze kun je na 11 januari hier terugkijken.

Daarnaast is er een FAQ beschikbaar.
Voordat je jezelf inschrijft, lees ook de pdf deelnemersvoorwaarden (132 KB) goed door.

Herdenken met je groep of korps

Op 4 mei staan scouts en zeekadetten twee minuten stil tijdens Dodenherdenking. Ook door het jaar heen doen we dat bij bijzondere herdenkingen. Maar wat herdenken we nu eigenlijk en waarom vinden we dat zo belangrijk? Vanaf 9 april kun je hier een speciaal programma downloaden om met je scouts of zeekadetten op een actieve manier bezig te zijn met thema’s die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties in het algemeen. Als je dit programma tijdens een van je bijeenkomsten doet voorafgaand aan 4 mei of een herdenking op een ander moment in het jaar, krijgt de herdenking voor je scouts en zeekadetten meer betekenis. Het programma bestaat uit zes thema’s die ieder ongeveer 30 tot 45 minuten duren. Voor ieder thema is een video van enkele minuten met een persoonlijk verhaal gemaakt. De video is aanleiding om het thema met elkaar te bespreken. De bijbehorende activiteiten die al helemaal zijn uitgewerkt zorgen ervoor dat de thema’s persoonlijk worden ervaren. Leuke activiteiten om te doen rond thema’s om over na te denken. Je kunt alle zes de thema’s doen, maar het is ook mogelijk om een paar thema’s te kiezen. Het materiaal dat je vanaf 9 april hier kunt downloaden bestaat uit de video’s, de uitgewerkte activiteiten en uitleg met achtergronden zodat je als (bege-)leiding de thema’s kunt bespreken en weet waar de activiteiten voor bedoeld zijn.