Je bent hier terecht gekomen omdat iemand jou heeft uitgedaagd om een filmpje te maken waarin je een oorlogsslachtoffer herdenkt. Leuk dat je mee wilt doen.

Dit is een initiatief van scouts en zeekadetten, maar je hoeft geen zeekadet of scout te zijn om toch mee te kunnen doen. Je kunt het ook doen als voetballer, kunstenaar, politicus, zorgmedewerker, cosplayer, politieagent, caissière, hangoudere/jongere, bouwvakker, vogelaar...

De #herdenkingschallenge in het kort

Je plaatst op je sociale media een filmpje en tekst over wie jij tijdens de Dodenherdenking op 4 mei herdenkt. Je vertelt in het filmpje in het kort het oorlogsverhaal van deze persoon. In dat filmpje geef je in de vorm van een ‘fakkel’ de persoonlijke herdenking door aan een bekende.

Je filmpje kan er zo uitzien:

Het hoe en waarom van #herdenkingschallenge

Een van de kenmerken van Dodenherdenking op 4 mei is dat het gezamenlijk wordt gedaan. Samenzijn zorgt voor verbondenheid en een collectief gevoel. Dit jaar is dat niet mogelijk. Daarmee vervalt dat gevoel.

In Nederland zijn er tienduizenden oorlogsslachtoffers te herdenken. Als iedereen van de jongere generaties een slachtoffer herdenkt, worden bij elkaar opgeteld tienduizenden slachtoffers herdacht. Doordat we allemaal op dezelfde wijze herdenken, ontstaat er alsnog verbondenheid.

Door zelf op zoek te gaan naar het verhaal van een oorlogsslachtoffer en vervolgens in je eigen woorden dat verhaal te vertellen, krijg je een band met de persoon en het verhaal. Het herdenken tijdens de twee minuten stilte op 4 mei krijgt zo voor jou een persoonlijke inhoud: je staat letterlijk even stil bij die persoon.

Hoe maak je het filmpje?

1. Zoek een persoonlijk oorlogsverhaal

Inspiratie voor je verhaal over een oorlogsslachtoffer is onder andere hier te vinden:

2. Schrijf je verhaal uit

Schrijf in je eigen woorden het verhaal wat je in hooguit een minuut kunt uitspreken (zo’n 75 tot 100 woorden). Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Ik ben Rick Houdijk van de Jorisgroep in Oudewater. Op  4 mei herdenk ik Kik ten Boom uit Hilversum. De Scoutinggroep van Kik was actief in het verzet. Dat bestond uit spionage, overvallen op distributiekantoren, wapentransporten en hulp aan onderduikers en piloten. Op 18 augustus 1944 werd Kik opgepakt. Hij is in concentratiekamp Bergen Belsen overleden.

3. Zo maak je het filmpje

Zorg ervoor dat je een ‘fakkel’ hebt. Dat kan een kaarsje, olielampje of klein lampje zijn. Je zorgt ervoor dat je fakkel buiten beeld rechts van je staat.

Je hebt de tekst buiten beeld zo voor je dat je het kunt voorlezen.

Het filmpje ziet er in grote lijnen als volgt uit:

• Je haalt je fakkel rechts in beeld en houdt deze vervolgens voor je, terwijl je je tekst voorleest.
  • Als je het lastig vindt om de hele tekst goed op te zeggen, dan kun je het beperken tot jezelf voorstellen en de naam noemen wie je herdenkt. Je kunt het verhaaltje dan onder je video plaatsen.
  • Daarna vertel je aan wie je de herdenking doorgeeft en zet je de fakkel naar links buiten beeld weg, alsof je hem doorgeeft.

4. Plaats je filmpje met tekst op je sociale media

Plaats je filmpje op je sociale media en zet daar de tekst onder die je hebt voorgelezen. Niet iedereen heeft namelijk het geluid aan.

Belangrijk! Kopieer in ieder geval de volgende tekst onder je filmpje:

Ik geef deze fakkel en persoonlijke herdenking door aan NAAM en NAAM. Wie herdenk jij op 4 mei? Hier kun je lezen hoe jij meedoet aan de #herdenkingschallenge:
vrijheid.scouting.nl/herdenken-en-vieren-met-de-groep/herdenkingschallenge
#herdenkingschallenge

Zorg ervoor dat de namen aan wie je de herdenking doorgeeft zijn getagd en vermeld vooral de hashtag #herdenkingschallenge.

Scouts in het verzet
Jan van Hoof