In 2020 kregen scouts en zeekadetten uit Zuid-Holland de mogelijkheid een bijdrage te leveren aan de Nationale Herdenking. Door de maatregelen in verband met corona kreeg de Nationale Herdenking op de Dam een heel andere invulling, waarbij de inzet van scouts en zeekadetten niet mogelijk was.

In de opzet van de Nationale Herdenking 2020 werd wel een beroep gedaan op twee scouts die volgens de corona-regels uit één gezin kwamen. Kinke en Sybe Penninga uit Meppel hadden de eer om de kransen aan te mogen reiken.
De scouts en zeekadetten die zich als deelnemer hadden ingeschreven krijgen in 2021 opnieuw te kans.

Live verslag herdenkingen 2020

De Nationale Herdenking en de vele lokale herdenkingen in 2020 verliepen anders door de corona-maatregelen. Daardoor was het voor vrijwel geen enkele scout mogelijk om een bijdrage te leveren aan de ceremonies.Bij de Nationale Herdenking op de Dam waren Kinke en Sybe Penninga uit Meppel geselecteerd om de kransen aan te reiken. Bij de Kinderherdenking bij Madurodam waren bever Jelle en welp Jorna actief en op de Waalsdorpervlakte waren scouts uit Den Haag verantwoordelijk voor het luiden van de klok.

Er werden enkele alternatieven bedacht om scouts toch te betrekken en zichtbaar te maken bij de lokale herdenkingen, waaronder de actie #herdenkingssteentjes. Bij deze actie verzamelden scouts steentjes met persoonlijke teksten in om ze bij de herdenkingsmonumenten te plaatsen.

Geheel in stijl van online communiceren werd op 4 mei een live verslag bijgehouden van de activiteiten van scouts.

De eerste foto's van #herdenkingssteentjes:

#herdenkingsteentjes bij twee monumenten

Scouting Zuylensteyn in Amerongen koos ervoor om bij twee monumenten een plateau met steentjes te plaatsen. In de eigen plaats Amerongen en naastgelegen Leersum.

#herdenkingsteentjes Soest

Scouting Hopman Masselman Groep, Scoutinggroep de Fakkeldraagsters, Waterscouting Paltz- & Eemgeuzen Soest en Scouting Don Bosco Soest hebben hun #herdenkingssteentjes mooi in beeld gebracht.

Kinderherdenking Madurodam

Ook bever Jelle en welp Jorna hebben hun taak prima gedaan.

Nog een scout

20.50 uur

Er was toch echt nog een ware scout tijdens de herdenking op de Dam. Trompettist is penningmeester bij Scouting Rhenova in Vleuten.

Trots!

20.40 uur

Wat hebben ze het voortreffelijk gedaan.
Als je eens wist hoe zenuwachtig ze vooraf waren, hebben Kinke en Sybe hun taak op een waardige en perfecte manier volbracht.
Team Vrijheid in Herdenken is trots op jullie!

Veiligheid voor alles

19.10 uur

Zelfs al is het aantal mensen op de Dam redelijk overzichtelijk, dan nog gaat veiligheid boven alles. Onze scouts kunnen het hermetisch afgezette plein alleen op als ze deze tag kunnen laten zien.

Beveiligingstag.jpg

Alle ruimte voor een groepsfoto

19.00 uur

En na de voedzame maaltijd weer terug naar het monumnet, waar inmiddels de belangrijkste krans ook is gearriveerd.

Commentaar van Mark bij de foto:Bijzondere groepsfoto zo! Gelukkig is er genoeg ruimte

Ondertussen in heel Nederland

18.45 uur

Vandaag en afgelopen dagen zijn Scoutinggroepen in heel Nederland actief geweest om de Dodenherdenking dit jaar toch vorm te geven. Veel groepen laten via allerlei kanalen aan ons weten dat ze meedoen met de actie #herdenkingssteentjes. Aan het begin van vandaag stond de teller nog op 70 groepen en 1 zeekadettenkorps. Inmiddels weten we van 100 groepen dat ze meedoen.
Het zeekadetkorps is van Urk. Enkele zeekadetten van dit korps waren vorig jaar actief op de Dam.

Scouting Poeldijk

Zeekadet van Urk

How bizar, how bizar

18.30 uur

Vanuit de Koninklijke Grote Industriële Club (direct aan de Dam, aan de kant van het Rockin - tegenover Madam Tussaud’s) is er goed uitzicht over de Dam. Rond deze tijd zou de Dam volstromen met publiek en is er nog veel activiteit rondom het Monument en de erecoulloir (de route van de Nieuwe Kerk naar het Monument) om de laatste details in orde te maken.

Nu is er de bizarre situatie van een lege vlakte waar zodadelijk een bijzondere herdenking houden dat door miljoenen mensen thuis wordt gevolgd.

Tijd voor een goede maaltijd

18.05 uur

Tussne het oefenen door is er even tijd om een hapje te eten. Kinke en Sybe worden goed verzorgd in de Koninklijke Grote Industriële Club. Normaal gesproken is dit op 4 mei alleen toegankelijk voor speciaal genodigden. Een bijzondere ervaring dus voor onze twee scouts.

Alles onder controle

17.50 uur

Kinke en Sybe laten weten dat ze alles onder controle hebben. Nu de zenuwen nog een beetje in bedwang krijgen

Ondertussen in Madurodam...

17.30 uur

Ook in Madurodam zijn scouts aan het oefenen. Tijdens de kinderherdenking helpen bever Jelle en welp Jorna vanavond de burgemeester van Madurodam bij het leggen van de kransen. Ook dat is een belangrijke taak, dus wordt er vanmiddag nog geoefend. En ook hier is het Jeugdjournaal erbij om opnames te maken.

Begeleider Marc Gerner legt precies uit wat er moet gebeuren.

Kort filmpje

16.22 uur

Alle vlaggen van de provincies hangen keurig halfstok. Dit zou normaal gesproken door scouts en zeekadetten worden gedaan die er vervolgens tot 20.00 uur bij waken.

Op de achtergrond klinkt de trompet. Die oefent uiteraard ook voor een perfecte uitvoering vanavond.

Kijk hier een filmpje van 12 seconden op Youtube.

Vlaggen_halfstok.jpg

Oefenen, oefenen... Nu even voor de camera

16.10 uur

Mediabelangstelling alom

16.00 uur

Kinke en Sybe worden geïnterviewd door het NOS Jeugdjournaal

15.50 uur

400

Nog even poseren voor het monument. De Scoutfit hoeft nog niet helemaal strak te zijn.