29 november 1923 Goes – 19 januari 2019 Vlissingen
Spionage
Zat ondergedoken

Scouting

Jaap werd op jonge leeftijd lid van de Hertog van Beijerengroep in Goes.

Tijdens de oorlog

Nadat Scouting werd verboden stapte Jaap met zijn beste vriend Wim Quakkelaar over naar een gymnastiekvereniging en toen die verboden werd naar zwemvereniging het Goese Sas. Jaap zat nog op de Rijks-HBS toen hij zich met Wim aansloot bij de Ordedienst van Daan Kloosterman. Het begon met eenvoudig koerierswerk. Later ging Jaap de Duitse troepenbewegingen en munitiedepots bespioneren. Vanaf 1943 gaf hij ook hulp aan onderduikers. Nadat hij in 1944 de Atlantikwall op Walcheren had bespioneerd, moest hij zelf onderduiken en overleefde zo de oorlog. Zijn vriend Wim dook ook onder maar overleed in september 1944 op 21 jarige leeftijd aan tuberculose.

Na de oorlog

Na de bevrijding van het zuiden van Nederland moest Rus als lid van de Ordedienst voor orde en veiligheid zorgen en kreeg hij als lid van de Binnenlandse Strijdkrachten een militaire status. In 1984 ontving Jaap voor zijn verzetswerk het verzetsherdenkingskruis. Na de oorlog vertelde Jaap dat hij bij zijn verzetswerk veel had gehad aan zijn kennis van kaart en kompas, moeilijke hindernissen nemen, morse en de discipline die hij als welp en scout had geleerd.