In 2018 stond het Verzetsmuseum in Leeuwarden centraal in het programma. Het museum is zeker het bezoeken waard, zeker onder leiding van een gids. Daarnaast liepen de deelnemers langs allerlei plaatsen in Leeuwarden met een verhaal. Tenslotte hoorden zij het verhaal van de bevrijding (beter bekend als De Overval) uit het huis van bewaring de Blokhuispoort in Leeuwarden verteld door (oud-scout)Gerrit Fokkema, de laatste overlevende van deze actie. (in 2019 is meneer Fokkema overleden op 95-jarige leeftijd)

Sprekers waren o.a. Een Scouts en Uruzganveteraan die als veteraan in het ere-couloir stond, een cameraman van de NOS die rampen en oorlogen verslaat, een dochter van ouders die bij de NSB zaten, een man die opgroeide in een kamp.