Ieder jaar zijn 72 scouts en 14 zeekadetten actief bij de Nationale Herdenking op de Dam. Ze reiken de kransen en bloemen aan, hijsen de vlaggen en begeleiden de oudste generatie genodigden.

Aangezien de herdenking zonder publiek en met zo min mogelijk mensen wordt gehouden, wordt er voor deze eervolle taken ook geen beroep gedaan op deze groep jongeren. Op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei zijn op 4 mei twee scouts op de Dam aanwezig om de herdenkingskransen van de diverse organisaties te plaatsen. Deze scouts zijn broer en zus die dagelijks in hetzelfde gezin wonen en hebben in 2018 al eens een taak hadden tijdens de Nationale Herdenking. Met deze ervaring en een extra voorbereiding op de dag zelf, zijn zij in staat om de gewijzigde taak uit te voeren.

De twee scouts zijn Kinke (15) en Sybe (18) uit Meppel. Zij hebben bovendien een persoonlijke motivatie om de kransen te plaatsen vanwege de ervaringen van hun grootouders tijdens de Tweede Wereldoorlog.